donderdag 6 augustus 2015

Uitgerust opstarten

De vakantie zit er weer bijna op. Ik heb nog een aantal vrije dagen, maar volgende week moet ik toch echt weer aan het werk na 4 weken vakantie. Dat is eigenlijk best wel luxe.....

De afgelopen weken heb ik niet gefietst, omdat we met z'n allen (vrouw en 3 kids) heerlijk op vakantie in Kroatiƫ zijn geweest. De auto heeft zich ook goed gehouden, dus heen- en terugreis zijn lekker ontspannen verlopen. Ondanks de bijna 1400km enkele reis zorgt de auto (Renault Espace) ervoor dat je lekker ontspannen rijdt en aankomt. We hebben daarom in de vakantie besloten dat we voor volgend jaar op zoek gaan naar een opvolger, en dat zal ook weer een Espace worden.

Papa mag nu echter ook wat kiezen, dus we gaan op zoek naar een 6-cylinder met alle toeters en bellen. Omdat ik nu de meeste woonwerk km met de fiets maak kan dit financieel ook.

Maar deze blog gaat natuurlijk niet over auto's (hoewel die mij altijd bovenmatig interesseren) maar over de gele snuit. Ik ga deze vandaag even rustig nalopen en waar nodig aanpakken.
Het aanlopende achterwiel ga ik vandaag aanpakken met de tips die ik van een aantal lezers ontvangen heb (waarvoor mijn dank).
Daarnaast wil ik de uitrusting even goed nalopen. Er moeten voor komende winter nog een aantal zaken aangeschaft worden:
- reserve banden
- 2 extra lampen voor op de camerasteun
- een steun/klem voor mijn telefoon, en een mogelijkheid om deze te monteren in de fiets.
- een camelbag voor water onderweg.

Voor reparaties heb ik standaard gereedschap bij me, en een 26" binnen en buitenband voor achter. Voor de beide voorwielen 2 F-lite vouwbanden met binnenband.
Op dit moment ligt er achter een Schwalbe Kojak en voor 2 Schwalbe schredda's.
Ik weet nog niet wat ik voor banden wil als ik ga wisselen. ik heb me er nooit zo in verdiept, en voor mij is het belangrijk dat ze lekbestendig zijn. De meest voor de hand liggende keuze is dan de Schwalbe marathon plus, maar uit de verhalen begrijp ik dat deze band ook een stuk langzamer zou zijn.


Ik wil de rest van de week en het weekend een aantal tochtjes maken, maar ik kan nog niet echt routes vinden die leuk zijn om te rijden. De meeste velonauten komen uit het midden van het land, dus daar zijn vrij veel mooie routes te vinden.
Omdat ik vanuit Kampen kom (en weer km moet opbouwen) zit er voor mij altijd een extra lusje in.

Als er mensen zijn die nog tips hebben, houdt ik me aanbevolen.

Ik ga ook kijken of de routeplanner van de fietsersbond handig werkt, zodat ik vooraf een route kan uitstippelen, en niet altijd ter plekke keuzes hoef te maken.

1 opmerking:

  1. De 2014-versie van Marathon+ is geen langzame band meer. Is echt enorm verbeterd ten opzichte van oudere modellen. Bij LOL rijden sowieso twee rijders altijd met M+.
    Dan heb je ook nog de Marathon GreenGuard. Iets smaller de Marathon Durano+ of weer iets breder de Marathon Racer (vouwband).

    Keus genoeg zou ik zo zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen