vrijdag 27 maart 2015

oh jee, Ik ben besmet

Vanmiddag was het zover, ik mocht een proefrit maken in een oranje carbon quest. Ik was de hele morgen al wat zenuwachtig, je krijgt tenslotte niet iedere dag de kans om in een nagenoeg nieuwe velomobiel te rijden.

om stipt 13:00u stond ik bij Velomobiel. Allert had de quest al nagenoeg op maat gezet, zodat ik al vrij snel klaar was om te vertrekken. Na even gehannest te hebben met het instappen (grote voeten, een klein instapgat, en de angst om wat te beschadigen) zat ik uiteindelijk in de fiets.

Wauw, dat past perfect, alles zit goed, het zitje ligt prima. Met mijn schouders kom ik netjes onder de rand uit. Je merkt aan alles dat het net wat meer ruimte geeft dan de Alleweder.

Na me even omgekleed te hebben (mijn fietskleding zit wat lekkerder) was ik er klaar voor. Allert gaf me nog de tip om mijn pet even goed vast te zetten, zodat ik hem niet kwijt zou raken.
De eerste meters gaan nog wat onwennig, er zitten geen SPD-pedalen in, dus ik kan mijn schoenen niet inklikken. Daarnaast zorgt de versnelling voor wat problemen. Ook is de afstelling niet helemaal optimaal, want mijn knieën tikken steeds tegen de kap aan.

Ik heb eerst maar eens de weg langs de akkers opgezocht, zodat ik alles in alle rust eens kon bekijken. Terwijl ik me verder aan het verdiepen was in de onderdelen van de fiets, en mijn telefoon aan het instellen was, merkte ik niet dat ik ongemerkt vooruit geblazen werd door de wind...... alweer wauw.

Ik heb eerst een rondje langs het industrieterrein gemaakt, om te wennen aan de fiets, en de versnellingen. Vervolgens ben ik op weg gegaan naar Kampen.
Zoals altijd probeer ik ook nu weer rustig aan te doen....alleen gaat dat nu met 38km/h in plaats van 22!!!

Op de vlakke weg buiten Dronten wilde ik ondanks de wind eens kijken wat ik kon qua snelheid. In een mum van tijd zat ik op 47km/h, zonder het idee dat ik me enorm in hoefde te spannen. Een geweldige ervaring.

De rest van de weg naar Kampen heb ik met een glimlach afgelegd. Alles gaat makkelijk en comfortabel. Bij het AZC bij het Vossemeer rijdt aan de andere zijde van de weg een blauwe quest weg. bij de brug claxoneren we even naar elkaar als groet.

Het eerste obstakel is een verkeerslicht, waar ik op moet drukken. Dus moet de schuimdeksel los, en met wat kunst- en vliegwerk lukt het me het knopje in te drukken. Dat gaat in de alleweder beduidend eenvoudiger....

Thuisgekomen is onze jongste dolenthousiast, zowel over de kleur van de fiets, de vorm en de claxon. Ik kom er dan ook pas achter dat er remlichten op de quest zitten. die blijven echter ook branden als de fiets op de handrem staat, en dat lijkt me niet goed. Het lukt me echter niet om deze uit te schakelen, zodat ik uiteindelijk besluit een steen achter het wiel te leggen. binnen wacht me een lekkere kop koffie.

Na de koffie wordt nog even geprobeerd of de fiets goed in de voortuin geplaatst kan worden, en of hij in de achtertuin kan komen via de steeg. Dit blijkt uiteindelijk verrassend eenvoudig. Alleen de draai de tuin in lukt niet. Dit is echter geen probleem, aangezien het hekje toch vervangen moet worden. Dit kan dan gelijk aangepast worden.

Voordat ik vertrek maakt mijn vrouw nog gauw even een foto, en dan ga ik weer op pad.


Om de inzetbaarheid goed te kunnen beoordelen rijd ik eerst een stuk door de stad. Hier zitten een aantal doorsteekjes bij, en krappe bochten. De Quest rondt ze allen zonder problemen.

De terugweg verloopt zonder noemenswaardige problemen. er is alleen een wegwerker die afval opruimt net achter het bos voorbij de kruising aan het werk. Het licht staat op groen, dus ik hoef niet af te remmen. ik claxoneer netjes om hem te waarschuwen, en hij reageert ook. Alleen niet zoals ik verwacht. in plaats van aan de kant te gaan draait hij zich om, en steekt hierdoor zijn grijpertje precies voor mijn gezicht. Ik kan hem maar net ontwijken, en ga vol in de remmen. Hij schrikt zich een hoedje en verontschuldigt zich netjes. Hij had niet verwacht dat ik met deze snelheid aan zou komen (hoezo, ik reed maar 38...).

De terugweg heb ik wel de hele weg de wind tegen, maar toch lukt het me om de snelheid rond de 35 te houden.
Dan ben ik helaas alweer in Dronten en zit de proefrit erop. Ik ben uiteindelijk 1,5 uur weggeweest.








Conclusie:
Een Quest is zeker een waardig vervanger voor de Alleweder. Ik moet echter ook reëel zijn, met mijn budget kom ik natuurlijk niet in een nieuwe Quest terecht.
De draaicirkel valt me 100% mee (de quest had wel hele smalle bandjes), en ik kan de fiets in de achtertuin krijgen.
 Het valt me wel op dat ik het kouder had in de Quest dan in de Alleweder. dit komt ws doordat ik me wat minder in hoef te spannen.

Ik ga dus sparen voor een quest!
Velomobiel heeft nog een mooie rode staan met schade. Deze moet ik dan echter nog wel klaar maken.
De witte die in Limburg staat komt ook weer boven drijven. In een overleg met Theo gaf deze aan dat de aandrijving vrij eenvoudig orgineel te maken zou moeten zijn. Hij vond wel dat die er nog netjes uitzag (het betreft Quest 99).

11 opmerkingen:

  1. Ronald,

    Je hebt nu in een Nieuwe Carbon Quest (32kg) gereden, dan gaat de oude Quest nr. 99 (minstens 37kg) zeker tegenvallen.
    Dit is een glasvezel-Quest met een 20"achterwiel en een tussenas.
    Maakt veel meer lawaai, is minder stijf en veel minder snel. Scheelt echt wel 5km/u.

    Ik zou toch naar Maarsbergen (Utrecht) gaan.
    http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-ligfietsen/m911424742-velomobiel-quest-carbon.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr


    Of die prijs moet toch nog te hoog zijn. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.
    Door veel met een Quest te rijden, verdien je het geld wel heel snel terug. Volgens mij rijd je nu nog niet iedere dag met de VM naar je werk, klopt dat? Hoe ga je die andere dagen dan? Met de auto/trein? Die kosten verdien je heel snel terug door iedere dag met de Quest te gaan.
    De aanschafprijs van de Quest is maar eenmalig. Auto en trein kosten iedere dag geld.

    Succes met je quest (=zoektocht) of Quest (=heel erg mooie en snelle VM).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim,
      Ik wordt echt beperkt door mijn budget. Die Carbon Quest heb ik gezien, maar die is toch echt te duur.
      Ik realiseer me dat een oudere questwat langzamer zal zij. Hij is echter wel sneller dan de alleweder, en hij past mij beter.

      Verwijderen
    2. Die witte uit Maarsbergen ziet er leuk uit. Ik vraag me toch af waarom er zoveel slechts 70mm trommels hebben.

      Verwijderen
  2. Leuke besmetting!

    Heb je ook nog een Strada geprobeerd? Of weet je gewoon zeker dat de Quest het voor jou moet worden?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen Strada geprobeerd. Ze lijken me vergelijkbaar, hoewel het instapgat van de Strada wat groter is. Ze zijn alleen niet te koop......

      Verwijderen
  3. Carbon proeffiets op smalle bandjes ? Ja dan moet je even uitkijken gezien dat waarschijnlijk de meest gunstige resultaten zijn die je met een Quest model kunt krijgen.

    Een ouder glasvezel model is inderdaad ~10 kg zwaarder en als je bredere banden monteert ( veert een stuk comfortabeler en kan ook sneller zijn ) dan neemt je draaicirkel draconische properties aan. Maar ze rijden toch wel makkelijk 35+ km/u zonder veel inspanning.

    Dat tegen de kap tikken met je knieeen gaat wel weg met juiste afstelling, wel SPD pedalen en gewenning. Ik kwam ook altijd tegen de spiegelboutjes aan en nu nooit meer.

    Dat remlicht contact is maar een gebogen stripje metaal die tegen een micro contactje drukt. Wat buigen aan dat stripje zodat het vrij komt van het contactje met het staafje ertussen verhelpt dat probleempje. Ik denk dat iedere vm.nl product gebruiker dat af en toe wel eens moet doen :-)))

    Probeer toch nog eens de Strada als je de kans ziet......van binnen zul je het verschil niet eens zien of merken, en rijdt net zo goed 35+ zonder veel inspanning. maar de stabiliteit en wendbaarheid zijn echt van een ander plan !

    Danwel als er geen gebruikte Strada's zijn houdt dat op.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je tip. De quest stond inderdaad op erg smalle bandjes. Helaas zijn strada's niet tweedehands te vinden, en al helemaal niet binnen mijn budget.
    Het viel me al mee dat de quest zo wendbaar was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als Alleweder, 20" Quest, 26" Quest glasvezel en 26" carbon gebruiker, kan ik zeggen dat de Alleweder 30+km is, 20" Quest 35+km is, 26"glasvezel 37+ is, 26" Quest carbon 41+km is, en 26"Quest Carbon verstevigd 43+km is.
    Zo dat is mijn ervaring. De aanschaf bedragen zijn ook in die verschillen als je nu de gebruikte markt opgaat.
    Het vervelende is, dat als je er eenmaal in gereden hebt, je het niet meer loslaat. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ronald,

    Prettige besmetting! Over je ervaring hoef ik niets toe te voegen, dat is hierboven prima uitgelegd door verschillende ervaren gebruikers. Als een Quest in je achtertuin past gaat dat met een Strada nog makkelijker. En het instapgat van Quest en Strada zijn trouwens precies even groot, het zijn in principe dezelfde fietsen qua basis.
    Succes met het vinden van een in je budget passende fiets!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herkenbaar, zo is het mij ook eens vergaan proefgereden in een Mango bij Sinner omdat ik daar in de buurt was bij een wedstrijd van mijn zoon, daarna een Quest bij Velomobiel en helemaal verkocht en sparen maar. Ik had het geluk tegen een wat oudere maar met slechts 8000 km. oude 26" Q aan te lopen voor weinig daarna de carbon en nu een DF maar ik ben bang dat ik er nooit meer
    vanaf kom zonder hulp in kliniek of zo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als het goed is zit er boven op het dashboardje een schakelaar waarmee je alle elektriciteit in een keer uitzet. Als je langer rijdt met een Quest word je alleen nog maar beter in het inschatten van bochten en je eigen breedte. Een beetje knappe tweedehands Quest kost tweedehands 5000 euro, zeker voor een carbon-versie. Overweeg een lening die je versneld kunt aflossen bij meevallers.

    BeantwoordenVerwijderen