zondag 9 augustus 2015

Onderhoud, banden en passagier.

Vandaag heb ik besteed aan het onderhoud van de Quest. Het leek me een goed idee om alles even goed na te lopen, aangezien de fiets nu ook 4 weken stilgestaan heeft.

Dus alles even weer vastgezet, ketting gesmeerd, en accu opgeladen.
Ik wilde gelijk de oorzaak van het aanlopende achterwiel opsporen, maar tot nog toe kan ik geen afwijkingen ontdekken. Ik heb wel de wielkast achter even schoongemaakt. De achterbrug even losgehaald, en de as nagelopen. Een aannemelijke oorzaak kan ook zijn dat er een lichte hoogteslag in de band zit.
Verder zijn niet alle spaken even strak gespannen. Er zit een hele lichte slag in de velg. Maar of dat de oorzaak is??

Toen het wiel vrij draaide merkte ik tot mijn schrik dat de cassette beweegt. Het lijkt erop dat de as krom is.
Ik weet niet of dit gebruikelijk is, maar het lijkt me niet de bedoeling. Als het wiel draait hoor je het ook.

Verder heb ik mijn bandenvoorraad eens goed bekeken, en hierbij heb ik wat hulp nodig van ervaringsdeskundigen.

Voorzijde;
Buitenband

  • schredda's (40-406). 
  • reserve F-lites (50-406)

Binnenband

  • 40/62-406
  • 47/57-406

Voor de winter heb ik 2 marathons 47-406

Achterzijde:
Buitenband

  • Kojak 50-559

Binnenband

  • 40/62-559

Voor de winter heb ik een Almotion 55-559. En ik heb nog een Durano greenguard 35-559.

Nu vraag ik me af of ik de juiste binnenbanden heb aan de voorzijde. De eerste past vlgs mij. De tweede vlgs mij alleen voor de winterset.
Voor de achterzijde heb ik vlgs mij wel de goede.
Ik denken dat het geen kwaad kan om een extra setje aan te schaffen, maar ja, dan wel gelijk de juiste.

Tijdens het onderhoud kwam ik ook nog een passagier tegen. Deze slak zal straks de snelste in zijn soort worden......



1 opmerking:

  1. Op het doosje staat precies voor welke maat buitenband (buba) een binnenband (biba) geschikt is.

    Ik neem altijd binnenbanden die aan de 'onderkant' van de range zitten.

    In de buba Durano+ 28-406 zit een biba sv6 (28-406 t/m 40-406).
    In de buba GreenGuard 40-406 zit een biba sv7 (40-406 t/m 62-406)

    Achter heb ik altijd een biba sv13 (40-559 t/m 62-559), want de buba van mijn roeifiets is 40-559 en de buba van de XS is 47-559. Die biba past dus bij allebei de fietsen.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

    Een cassette kan gewoon weer vastgezet worden, maar met een kromme achteras zou ik toch naar de professionals gaan. Dus een retourtje Dronten.

    BeantwoordenVerwijderen