vrijdag 10 juli 2015

Vakantie en aanlopend wiel

Door het geweldige weer van de afgelopen week ben ik al fijn in de zomerstemming geraakt. In verhouding heb ik dan wel minder gefietst. Vorige week 2 keer, en deze week 3 keer.
Vorige week was het me te warm aan het eind van de week.

Nu gaan we lekker genieten van een paar weken vrijaf, en hopen we natuurlijk op mooi weer.

Afgelopen dinsdag merkte ik dat er iemand aan mijn fiets gezeten had. het dekje dat erop lag, lag scheef. Toen ik in de fiets keek bleek de bedrading van de richtingaanwijzers van het relais getrokken te zijn. Het licht achter brandde, en mijn spullen lagen deels op een andere plek.

Het bleek dat een aantal jongens (12-14 jaar) samen met onze oudste bij ons waren geweest toen wij weg waren. Bij het vertrek bleken ze de fiets zo mooi te vinden dat ze er niet met de vingers vanaf konden blijven....GRMLB.....

Ik heb ze daarom woensdag allemaal laten komen, en ze ook haarfijn de mantel uitgeveegd.
Om het geheel wat zwaarder aan te zetten heb ik ze eerst bij elkaar laten staan, en ze een tijdje genegeerd. Daarna heb ik uitgelegd wat een velomobiel was, en waarom ik behoorlijk pissig was dat ze eraan gezeten hadden. (dat is wel een nadeel als de fiets er oud uitziet. men ziet de waarde er niet aan af). Ze waren behoorlijk onder de indruk van het feit dat ik er in de winter ook mee fietste, de snelheid en de kosten. Nadat ik ze zeer duidelijk had gemaakt dat ik er absoluut niet van gediend was dat ze in en aan de fiets zaten, heb ik ze naar huis gestuurd. Ze zullen zich de volgende keer wel twee bedenken voordat ze het weer doen.

Sinds vorige week heb ik ook last van een aanlopend achterwiel. Ik dacht eerst dat het het getik van het derailleur was, maar het is toch echt een licht schurend geluid, net alsof er een slagje in het wiel zit. Als ik een bocht naar rechts maak, is het minder/weg. Bij een bocht naar links blijft het aanwezig. Ik kan op de band zo snel geen schuurplek ontdekken.
Ik heb al zonder bagage gereden, omdat ik vermoedde dat ik teveel naast het achterwiel stouwde. Dat bleek het echter niet te zijn.
Ik heb wel een gaatje in de wielkast aan de linkerzijde ontdekt, dus er is daar ook al eens wat tegen het wiel geschuurd.
Ik begin nu te vermoeden dat het door mijn gewicht komt (hoewel dat nog steeds omlaag gaat). Als ik het wiel nl ronddraai als het vrijhangt hoor ik niets.
Als ik de fiets vooruit duw terwijl ik er naast sta, hoor ik ook niets.

Ik heb de komende weken de tijd om uit te vinden wat het schuren is, hopelijk vindt ik het voordat de band het opgeeft.

1 opmerking:

  1. De wielkast is op zichzelf niet echt heel stevig. Het kan zijn dat je per ongeluk een deel van de wielkast naar binnen (richting het wiel) hebt gedrukt, toen je spullen in de fiets legde. Mocht dat zo zijn, dan kan je door op de wielkast te kloppen de oorspronkelijke vorm weer herstellen. Dan 'floept' als het ware het ingedeukte stuk weer terug. Dat hoor je dan ook echt en je voelt het ook aan je hand.

    BeantwoordenVerwijderen