maandag 15 december 2014

Eerste woon werkrit

Vandaag moest het gebeuren.... De eerste woonwerk rit. Het is gelijk de vuurdoop, aangezien het en koud, en donker is.

Gelukkig kon ik vanmorgen wat later weg, omdat ik de kinderen eerst op weg moest helpen. Vrouwlief moest al vroeg werken, vandaar.
Terwijl de kids eten alvast wat zaken klaargemaakt.

  • Kleren in tas, check
  • Schoenen, check.
  • Laptoptas, check
  • Boterhammen, check
Zo mijn hele lijstje afgewerkt, daarna nog gauw de accu weer in de fiets gelegd. 
Terwijl de kinderen jas en tas pakken, de fiets alvast naar voren gereden. (Nog even getwijfeld of ik echt wel zou gaan.....)

Gelijk met de kids in de fiets gestapt, zij op weg naar school, ik onderweg naar Zwolle.
De Eilandbrug viel eigenlijk wel mee, hoewel door wegwerkzaamheden het pad wel smal is, een graafmachine vanuit een Alleweder een enorm ding is......
Ik heb me voorgenomen het rustig aan te doen, aangezien ik het weekend ook al gefietst heb, en al een pittige danstrainingen en wedstrijd gehad heb.
Op de Zwolseweg reed een fietser (sportief gekleed, goede mountainbike/racefiets, duidelijk getraind) op het andere fietspad een eindje voor me uit. Terwijl we richting s'Heerenbroek rijden, loop ik langzaam op hem in, en vlak voor de bebouwde kom rijden we gelijk op. Ik zie hem inmiddels een aantal keren opzij kijken. Voorbij de bebouwing rijdt hij inmiddels aan mijn kant een aantal meters voor me.
Ik vind het prima, kan ik hem mooi als gangmaker gebruiken.....

Maar op de fietsweg richting Westenholte gaat het me toch te langzaam, en rijdt ik hem rustig voorbij. In het voorbij gaan groeten we elkaar. (Hij lijkt wel wat buiten adem).
Daarna loop ik behoorlijk op hem uit, maar aangezien je in Westenholte omhoog gaat loopt hij weer op me in. De fietsbrug over haalt hij me weer in, mede doordat ik 2 keer verkeerd schakel. Pas bij de volgende verkeerslichten onder aan de brug sta ik weer achter hem. Inmiddels ben ik al wel rustig aan het uitrijden, aangezien het licht toch op rood staat. Als ik stilsta rits ik het zeil iets open, en zie tot mijn verbazing dat de damp uit de fiets slaat. (en gelijk zorgt dat mijn fietsbril volledig beslaat...)
Een fietser naast me kijkt verbaasd als hij ziet dat ik een t-shirt in de fiets zit.

De rest (ca. 2,5km) doe ik rustig aan. Bij kantoor aangekomen blijkt dit mijn snelste woonwerkrit op de fiets, 39min, waarvan ik uiteindelijk 2x ca 2min stilgestaan heb. 

Aan het eind van de werkdag blijkt de terugrit iets langzamer te verlopen, maar nog steeds naar tevredenheid. Waar ik wel veel last van heb zijn de auto's die ik tegemoet rijdt. Aangezien het fietspad 2 richtingen heeft en je vanuit Zwolle bijna automatisch aan de linkerkant komt, en blijft, rijdt je steeds tegen het licht van de auto's in.

Zijn er nog zaken te verbeteren.... Jazeker, her duurt me te lang om alles in de fiets te leggen en weg te rijden, dus ik moet nog wat vinden zodat ik maar 2 tassen mee hoef te nemen. Nu zijn het er 2, met daarbij losse schoenen, die komen links en rechts naast de stoel, een plastic tas met natte kleren van de ochtendrit, en nog wat los spul.

3 opmerkingen:

  1. Tegen het licht van tegemoetkomende auto's kun je niet veel doen.

    Ik heb echter wel een ongelooflijke hoeveelheid verlichting op mijn fiets.

    Ik heb de standaard lamp van velomobiel en naast de spiegels heb ik 2 illegale Chinese lampjes. Ze zijn illegaal, omdat ze van boven niet zijn afgeschermd en dus extreem verblindend. Ik heb ze m.b.v. een pvc-buisje van boven zelf afgeschermd en ik gebruik ze op standje 1. Dan geven ze al belachelijk veel licht. Op stand 2 of 3 is het gewoon niet te verdragen voor de tegenliggers.

    Die Chinese lampjes heb ik naar beneden gericht staan, zodat ik (zelfs als ik verblind wordt door tegenliggers) het verschil tussen het asfalt en de berm kan blijven zien.

    Deze lampjes zijn trouwens ook gewoon in Nederland te koop. Voor zo'n €60,- per stuk heb je een betere kwaliteit.

    http://www.mtb-led.com/c-2582391/mtb-leds-voor/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die site had ik nog niet gevonden, bedankt. Ik werk op het moment met looplampjes van de Hema, die fungeren als markeerlicht. De hoofdlamp heb inmiddels op de fiets staan, en in de neus zit nu een gewone halogeenlamp. Die wordt nog vervangen, want de lichtopbrengst hiervan is ronduit belabberd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Halogeen is prut. Je moet echt LED-verlichting gaan kopen. Opbrengst is verbijsterend veel beter.

      Verwijderen