woensdag 10 december 2014

Eerste bericht

afgelopen week heb ik het besluit genomen om een web log bij te gaan houden over mijn belevenissen met een Alleweder A2. 

Allereerst even kort wat over mezelf. Aangezien ik een kantoorbaan heb zijn er in de loop van de jaren steeds wat kilo's bijgekomen. Die wil ik eraf hebben, en daardoor ben ik al een tijd aan het hardlopen. Dat lukt echter niet altijd vanwege andere verplichtingen, en mijn andere grote hobby stijldansen. Daarnaast vraagt het gezin (3 kids) ook aandacht. Dus waarom niet het reizen combineren met trainen. Het idee is goed, ik was er echter Sl snel achter dat dat niet ging lukken op mijn gewone fiets. Ca 18 km is dan net even wat te ver. 

Om die reden 2 jaar geleden al eens een challenge hurricane gekocht. Erg leuk, snel, maar met mijn postuur, en mijn bagage (kleren, laptop 17inch, en andere paparassen) niet geschikt. Bij drempels werd de voorzijde griezelig licht....
Na deze fiets een tijd gezocht naar een andere fiets, en uiteindelijk een Optima Condor gevonden. Dit is een hoge ligfiets, en zeer geschikt voor het zwaardere werk. Trektochten, modderpaden, zware bepakking en berijder allemaal geen enkel probleem. Kortom de juiste fiets.
Alleen, je wordt nog steeds nat als het regent, en laat ik daar nu net een grote hekel aan hebben... En toen kwam de alleweder voorbij

Het bouwjaar van de fiets is onbekend. De fiets zelf is ooit in Mondriaan kleuren beplakt, en heeft in die outfit een hele tijd rondgereden.
Hieronder een foto van Strada 48 die kwam de vorige eigenaar blijkbaar tegen.




Afgelopen zomer kwam ik de fiets bij toeval weer tegen op marktplaats. Ik had de advertentie al eerder gezien, maar toen was hij veel te duur naar mijn zin. Na de vakantie stond de fiets echter nog steeds te koop. Dus toen heb ik eens contact opgenomen met de verkoper. 

Na wat gemail over en weer heb ik de fiets over kunnen nemen, en ik heb de fiets opgehaald bij Velomobiel in Dronten, waar hij stond voor reparatie.

Helaas zijn we nu alweer 4 maand verder, en ik heb nog maar weinig gefietst. De reden: er zijn veel kleine zaken die eerst opgelost moeten worden voordat ik langere ritten kan maken. Een kleine greep uit de aanpassingen/gebreken:

  • verlichting niet in orde, gelijk maar richtingaanwijzers gemonteerd.
  • onderdelen van de vorige eigenaar nog niet ontvangen, waaronder het zeiltje, dat was wel nodig in regenachtig weer.
  • Tijdens de eerste rit klapte het achterwiel steeds tegen de onderkant van de bagageruimte, dus gelijk alle veren maar verzwaard. 
  • Gelijk ook maar de veerponten uit elkaar gehaald. (Lukte me zelf niet). Bij velomobiel merkten ze dat een van de veerdempers weg was. Vandaar het constante wiegen.......
  • Bij een van de volgende ritten een snee in de band opgelopen. Dus nieuwe band besteld en gemonteerd.
  • Volgende rit. De fiets is bijna niet vooruit te branden, ik trapte me een ongeluk voor ca 22km/u ==> uitlijning niet goed. Bij het vervangen bleek dat alles zo vastgeroest zat dat de gehele voorophanging vervangen is.
  • Verlichting is nog steeds niet goed. Er is te weinig licht verder voor de fiets. Dus de koplamp uit de neus maar boven op de fiets geplaatst, en een halogeen in de neus voor in de stad.
  • Bij ritten blijkt het stuur ineens onbedaarlijk te gaan trillen. Dit moet nog opgelost worden......

Het is de bedoeling om de fiets woonwerk ritten te maken tussen Kampen en Zwolle, ca 3 keer per week.

Komende zaterdag ga ik weer naar velomobiel om de laatste punten aan te pakken, en dan hoop ik ook meer km te gaan maken. Eerst maar eens zien dat we in Dronten komen.

3 opmerkingen:

  1. Als je fiets een Mondriaan-Alleweder is geweest, dan is deze waarschijnlijk van Quesjer geweest. Google maar eens op 'zijn naam'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb even gezocht, maar ik kan alleen de "appelweder" vinden. En die is het niet.
    De vorige eigenaar kwam uit de buurt van Utrecht/Almere. (Een Nederlandse Belg). Hij had de kleuren er om onduidelijke redenen afgehaald, waardoor de huid vol zat met plakkende delen, en delen waar zooi op zat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, dat was de 'Appelweder'.

      Ik heb even voor je gegoogeld en ik denk dat er meer Mondriaan-Alleweders zijn geweest.

      Kijk maar eens hier: http://velomobileseminar2012.blogspot.nl/2011/12/bestickeren-van-velomobielen.html

      Verwijderen