woensdag 25 februari 2015

Wennen.....

Gisteren ben ik weer op de fiets naar het werk geweest. Ik had er echt zin in, en de rit verliep ook voorspoedig.

Na het werk was ik bezig mijn spullen weer in de fiets te zetten (rugtasje met kleren achter/onder de zitting, telefoon in de houder, bidon in de fiets, laptoptas in de bagageruimte.....) toen een van de secretaresses ook naar buiten kwam om naar huis te gaan. Toen ze mij bezig zag, begon ze gelijk te praten.

Ze had zich al een aantal keren afgevraagd van wie toch dat blinkende gevaarte was. ( Mijn reactie: " van mij dus", terwijl ik trachtte mijn laptoptas in de bagageruimte te proppen). Schijnbaar was dat de opmaat naar een vragenvuur, wat ze kwam toen pas echt los. terwijl ze met de fiets aan de hand naar me toe liep vroeg ze of ik het niet gevaarlijk vond......
Oh jee, daar zul je het hebben, dacht ik. Hieronder staat het gesprek wat toen volgde:

Ik: Euhh nee, hoezo?
Zij: Nou, men kan je toch niet zien zo.....
ik: Nou, ik heb anders meer verlichting op de fiets dan welke andere fietser dan ook.
Zij: Ja, maar je gaat zo snel.
Ik: Nou, met deze fiets valt dat wel mee hoor, hij is al wat ouder, en zwaar, dus veel harder dan 25-30 km/u ga ik niet. En een elektrische fiets haalt dat ook.
Zij: Nou ja, dat bedoel ik dus. Je verwacht niet dat je zo snel gaat.
Ik: Dan letten de mensen niet goed op, ze zien immers dat er wat bijzonders aankomt. je ziet 4 lichten op je afkomen, dus dan kun je nagaan dat er "iets" aankomt, en je ziet ook dat het vrij vlot nadert. Ik moet vaak genoeg uitwijken omdat mensen vergeten door te rijden als ze mij aan zien komen.
Zij: Waarom rijd je eigenlijk in zo'n ding?
Ik: Nou, ik moet 16km fietsen, en dit is wel zo comfortabel, je ligt ontspannen, wordt nagenoeg niet nat, hebt minder last van de wind, gaat vrij snel..... Wat moet ik nog meer zeggen?
Zij: Toch lijkt het me raar. Het is maar goed dat ze je bijna niet kunnen zien met dat zwarte kapje erop.

Nou ja.........

Ik heb toen maar niets meer gezegd, en heb haar voor laten gaan de poort uit. Overigens is ze niet de enige die me vreemd aankijken als ik met de fiets kom of ga. De meeste collega's maken er grappen over.

  • Of ik in de racebanaan kom. (jazeker is dan mijn reactie...). 
  • Of ik weer in de boot ga (Nee, wat er zitten gaten in, dus ik zink...). 
  • Staat je badkuip beneden? (Nee, want het water is op....)
  • Kom je er nog wel in en uit? (ja hoor, want ik sport elke keer 16km heen, en 16km terug...).


Ach, ik laat ze maar lekker gaan. Ik stap in mijn fiets en rijd lekker alle beslommeringen van de dag van me af. Mijn lichaam begint er een beetje aan te wennen, hoewel dagelijks heen- en weer rijden nog niet gelukt is.....

8 opmerkingen:

  1. Ik heb mijzelf een beetje 'aangeleerd' dat ik alle rare en vreemde opmerkingen over mijn fietsen positief interpreteer. Op deze manier krijg ik dus heel vaak leuke en complimenteuze opmerkingen te horen :-)
    Tja, het is maar een idee en mij helpt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allemaal heel herkenbaar. Dat is nu eenmaal het lot van ons velonauten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is precies de reden waarom er zo weinig ligfietsen worden verkocht. Misschien hebben ligfietsers een ander brein met "ligkwab" of iets dergelijks?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als zo'n conversatie echt de onmogelijke kant op gaat zeg ik dat de koeien ook geen melk meer geven als ik langs kom. Gelukkig komt het zelden zo ver, want de strategie van Wim werkt meestal wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een tuthola die secretaresse. Vooral die laatste opmerking over dat kapje, tsss.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig trek ik me niet veel aan van die reacties van anderen op het feit dat ik in een ligfiets rijd. Ik weet dat de meesten het lef niet hebben om het eens te proberen, bang dat anderen ze uitlachen. Ik weet gelukkig wel beter....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gisteren kreeg ik ook vragen over het ligfietsen en alweer over dat gevaar.
    Mijn eerste vraag: hoeveel ligfietsen hebben al een auto total loss gereden?
    Mijn tweede vraag: hoeveel auto bestuurders hebben al fietsers aangereden?
    Zijn antwoorden waren: op 1: GEEN, op 2: VEEL
    Ik daarna: AWEL DAN?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, gevaarlijk voor wie......? Is dan ook eigenlijk een goede wedervraag?

      Als mensen tegen mij zeggen dat ze mijn fiets gevaarlijk vinden, heb ik eigenlijk diverse antwoorden.

      -Nou, dat valt toch wel mee, terwijl ik naar mijn stilstaande fiets wijs ;-)
      -Of ik zeg: Dat klopt en dat is ook de reden waarom ik er mee fiets. Ik houd wel van een beetje gevaar en risico ;-)
      -Mijn fiets (XS) en ik wegen ongeveer 100Kilo. Die auto (van u) meer dan 10x zoveel. Wat/wie is er nou gevaarlijker?
      -Gevaar is relatief......en daarna heel wijs voor je uit kijken ;-)
      -Ja, dat klopt en mijn fiets is ook heel duur......en opeens gaat het gesprek over iets heel anders ;-)

      Verwijderen