woensdag 5 april 2017

Eerste onderhoud al na 200km

Zo, de eerste 200km zijn verreden met de Cityzen. Maandag en dinsdag weer woonwerk op de fiets verreden.
Het was mooi weer, en dan is zo fietsen geen straf.

Ik merk dat ik de Cityzen sneller pak dan se quest. Waarschijnlijk doordat ik me in principe niet hoef om te kleden, en om de ondersteuning.

Ik ben nog wel van plan om tijdelijk een fietshelm aan te schaffen. Ik werd we gisteren door een wielrenner op gewezen dat dat wel wenselijk was met de snelheden die ik reed.
Hij maakte daar overigens dankbaar gebruik van, want hij heeft de hele terugweg strak achter me gereden met ca 40+ op de teller.

Tijd om een korte evaluatie te doen:
+ je pakt de fiets makkelijk even mee
+ mijn standaard werktas kan mee
+ je hebt goed overzicht
- accu is niet voldoende om heen en terug Full speed te gaan
- hand uitsteken vind ik lastig aangezien ik iets voorover zit
- zadelpijn.. ..

Gisteren merkte ik dat op de terugweg de achterkant wat los was. Ik dacht eerst een lekke band te hebben, maar dat was niet het geval. Na een bezoek aan de tandarts  (met de Cityzen aangezien dat mijn enige fiets is) gelijk even bij de fietsenmaker langs gereden. En daar bleek dat een groot aantal spaken niet meer op spanning stond.!!
Dat was dus niet de bedoeling.  Alles is gelijk weer goed vast gezet, met het verzoek om dit in de gaten te houden en volgend e week terug te komen voor controle.

Intussen is de nieuwe eigenaar van de quest aan het proefrijden en hij rijd nu al snelheden waar ik jaloers op ben. Dat wordt nog wat als de fiets op hem is afgesteld.
GOED BEZIG ERIK!

1 opmerking:

  1. Bij een nieuwe fiets is het heel gebruikelijk dat spaken zich nog wat "zetten" en dus na korte tijd nagespannen moeten worden. Als je vanaf het begin rond de 40 km/h gaat fietsen zal dat extra gelden.
    Wat die helm betreft: zorg vooral dat je niet valt, dat is honderd keer zo effectief als de helm.

    BeantwoordenVerwijderen