woensdag 31 augustus 2016

Onverwacht groot onderhoud

Het is even stil geweest na de meldingen  dan de quest bijna klaar was. En dat had een reden.......

Afgelopen zaterdag heb ik het laatste spuitwerk afgerond. Intussen alvast een nieuw "kontstuk", zo'n mooie oranje flap opgehaald in Dronten, zodat ik de fiets verder af kon monteren.
Zondag was de dag worden dat alles afgemonteerd zou worden. Op mijn gemak heb ik alles weer aan de fiets gezet.
Daarna zou het een routine controle worden voor de eerste rit van de volgende dag. Dat liep echter anders af...

Bij het op spanning brengen van de achterband merkte ik dat er een spaak kapot was. Dit verklaarde voor mij gelijk het wiebelen van de achterzijde wat ik al eerder gemerkt had. Dit betekende dus het demonteren van het achterwiel.

Op zich ook een routine klus, ik had het alleen nog nooit gedaan. OEPS..
Dus eerst maar eens de handleiding opgezocht en bestudeerd. Toen de stoute schoenen aangetrokken en begonnen. De ene kant ging prima. Aan de kettingzagen stuitte ik echter op een probleem. Toen ik de sleutel op de moeren wilde zetten merkte ik dat deze al los zaten. En tot mij verbazing viel het geheel er vervolgens af. DUBBEL OEPS.

De afgebroken as in de achterbrug

Het afgebroken deel van de stelbout

Wat nu??
Na overleg met Dronten ben ik begonnen met het uit boren van de stelbout. Dezel wilde echter in eerste instantie van geen weken weten. Na een avond rommelen en mopperen kwam een deel van de as eindelijk naar buiten, om vervolgens muurvast te blijven zitten.... 

Op dat moment zonk me de moed in de schoenen. Ik heb serieus overwogen om de fiets te verkopen. Ik was er helemaal klaar mee. (Had zelfs de fiets al "as is" op marktplaats aangeboden, dus ja Wim, je had gelijk, het was/is mijn fiets).
Uiteindelijk in frustratie toch nog maar eens een mail gestuurd, waarop de volgende dag een geruststellend antwoord kwam van Theo.  Er was nog hoop!!!

Het leed was echter nog niet geleden. Want de as zat nog steeds muurvast in de as. 
Met een dremel heb ik eerst getracht een deel van de as afgebroken te slijpen om vervolgens een draadeind iod te monteren waarmee ik de as uit de fiets kon trekken.
Dit bleek niet te werken, dus toen ben ik overgestapt naar plan B (eigenlijk plan "laatste optie anders gaat hij naar de hoogste bieder").

Dit betekende doorzagen van de as tussen cassette en wiel. Iedereen weet natuurlijk dat deze plek nagenoeg niet te bereiken is, dus daar ben ik de hele avond mee bezig geweest. Net toen ik het op wilde geven gaf de as het op. Het verwijderen van de as delen uit de achterbrug, cassette en wiel was vervolgens een koud kunstje.


Eindelijk de as uit de achterbrug

De losse onderdelen

De resten van de as.....

 Vanmiddag heb ik in Dronten een nieuwe as opgehaald, spaak laten vervangen, wiel richten en een busje van de cassette laten vervangen.

Nu alles aan de achterzijde toch open lag gelijk de veer maar aangepakt. Verder de tilbeugel goed vastgezet (ik kon er eindelijk bij vanuit de derailleur ruimte. Tip van Allert). Ik kwam er ook achter dat er nog een stukje achter het wiel niet gespoten was, dus dat ook maar aangepakt.

Vanavond heb ik het wiel en de cassette weer gemonteerd.
De instructies van Allert waren duidelijk tot ik zelf aan het monteren ging. Ik heb het als volgt uitgevoerd:
  • De as ingevet en in de achterbrug geschoven.
  • vervolgens de cassette weer geplaatst, en daar de as doorgeschoven.
  • als laatste het wiel geplaatst.
  • vervolgens aan de kettingzijde de ring en 2 moeren gemonteerd en vastgezet, zodanig dat de as gelijk ligt met de lagers.
  • Als laatste aan de wielzijde de ring en bout gemonteerd, en vastgezet.
De bout heb ik vastgezet, en toen de andere 2 weer iets los gedraaid, omdat anders het wiel niet goed draait. Volgens mij is het zo goed, maar ik weet niet of dit ook de bedoeling is, of dat alles echt vast moet zitten. (maar dan draait het wiel duidelijk met weerstand).

Ik hoop morgen tijd te vinden om even een proefrit te maken, om te controleren of alles goed is vastgezet en goed loop.
Dan hoop ik vrijdag of dit weekend het eerste ritje sinds tijden te kunnen maken.........

3 opmerkingen:

  1. Wat een horrorverhaal :-( Heerlijk om te lezen, vooral als je het zelf niet mee hoeft te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De as moet goed vast zitten; als ie niet soepel draait, is er iets met de lagers zelf, of de ring raakt de bescherming van het lager. In het laatste geval is de oplossing simpel: ring omdraaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou wat een ellende, jammer dat er niet kwistig met kopervet of een ander "anti-seize" vet/pasta is gesmeerd op dit soort onderdelen mooi dat je het zo opgelost hebt en wat een mooie kleur heeft de body gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen