donderdag 31 december 2015

schuren en plamuren

Terwijl een aantal mensen in de kerstvakantie bezig is geweest met de voorbereidingen op, en het rijden van de oliebollentocht, ben ik hele vakantie al bezig met het uiterlijk van de quest.
Ik ben al 2 weken aan het slijpen, plamuren en schuren.

Toen ik de quest overgenomen heb van Wim was al bekend dat het niet moeders mooiste was. In de loop der jaren heeft de fiets her en der wat butsen en schrammen opgelopen. Een deel was aan het oog onttrokken door de blauwe striping.
Gele snuit zoals in hem overnam
Nu die eraf is, is de omvang van de schade goed zichtbaar. Blijkbaar heeft iemand er een fikse schuiver mee gemaakt. Gelukkig is de meeste schade al wel hersteld, en betreft het voornamelijk de cosmetische afwerking.

Krassen aan de rechterzijde

De striping zat hier grotendeels overheen

Blijkbaar een flinke klapper......
Voordat er echter een nieuwe laklaag op kan moeten echter eerst alle barstjes in de gelcoat hersteld worden. Dit betekent uitslijpen, vullen met plamuur en uitschuren.
Het onderste deel van de fiets is redelijk eenvoudig, barstjes zijn duidelijk herkenbaar, en daardoor goed aan te pakken.
De bovenzijde is echter een ander verhaal. Er lijken heel veel krasjes in lak te zitten, maar het is lastig om te bepalen wat krassen zijn en wat barstjes.
Zijn dit nu krasjes of barstjes in de gelcoat....
Als ik alles als barst zou behandelen, houd ik geen gelcoat meer over. De kans bestaat echter dat het toch barstjes zijn. Overspuiten is dan riskant, aangezien de nieuwe lak dan ook weer kan barsten. Hier moet een expert een oordeel over geven (Velomobiel). Eind volgende week gaat de fiets naar Dronten toe, waarhij een beurt krijgt, en waarbij ook een aantal scheurtjes in de body worden hersteld. Ik was van plan dit zelf te doen, maar ik krijg de omgeving niet op de vereiste temperatuur, en de scheurtjes zitten op lastige plaatsen. Dit mag Velomobiel dus aanpakken.

Intussen ben ik al wel aan het fantaseren over de kleur(en). Het staat vast dat de voorzijde weer geel wordt, anders heeft de naam van dit blog geen zin meer. Ook wil ik het blauw weer terug laten komen.
Een alternatief voor het spuiten met verf is Plastidip. Dit is een soort rubbercoating die in verschillende kleuren en afwerkingen te krijgen is. Het schijnt dat je dit ook vrij eenvoudig zelf aan kunt brengen. Het voordeel is dat het prijstechnisch gunstig is, en ook nog een verwijderbaar.
De voorbewerking van de ondergrond dient echter hetzelfde te zijn als bij het spuiten.
De komende tijd ga ik me hier eens meer in verdiepen. Het kan zijn dat ik eerst plastidip aanbreng, en na een of 2 jaar de fiets laat spuiten.

Voorlopig blijft de gele snuit nog even een "ratrod"........

Dit is mijn laatste blog van dit jaar. Ik wens een ieder een goed, gelukkig en gezond 2016.

4 opmerkingen:

  1. Dag Ronald,
    Ik hoop dat je epoxy-plamuur hebt gebruikt. Heb je polyester of andere plamuur gebruikt dan betekent afsluiten met Plastidip dat het laminaat toch vocht opneemt en mogelijk gaat delamineren. Liever dan eerst een laagje epoxy erop aanbrengen voordat je gaat plastidippen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaargghh!!! Ik heb dus polyesterplamuur gebruikt, zoals ook door Velomobiel geadviseerd. Ik was nog wel van plan om er spuitplamuur op te zetten, om een egale ondergrond te krijgen. Zou dat nog wat uitmaken??

      Verwijderen
    2. Spuitplamuur is ook 1-component en dus trekt dit vocht aan.

      Verwijderen
  2. Ik wens je ook een gelukkig en gezond 2016,
    met zeer veel veilige fietskilometers.

    BeantwoordenVerwijderen