zondag 14 juni 2015

onderhoud

Afgelopen week ben ik bezig geweest met het verder afstellen van de fiets aan mijn voorkeuren. Er komt nog een tweede spiegel op, de handvaten zijn vervangen, en de tand wielen moeten aangepast worden.


Hierbij ben ik tegen wat problemen aangelopen. Voor zitten 3 bladen gemonteerd.
het tweede (42tands) blad is versleten, dus die wilde ik vervangen. Van Wim had ik al een 52 tands blad gekregen, en die dacht ik wel even achter de 60 te monteren. Gaandeweg blijkt dit echter niet zo eenvoudig.
beide blad zijn zo groot dat er nauwelijks ruimte is voor de derailleur. Daarnaast is de sprong van 52 naar het kleine blad zo groot dat de ketting er snel afspringt. Verder heer de ketting bij klein voor en achter zoveel dat hij vastloopt. (te lang?)


En natuurlijk heb ik weer niet goed opgelet, waardoor het lijkt af de tandwielen niet lekker op elkaar passen.
Vrijdag had ik in mijn optimisme een ander tandwiel gekocht, de enige in voorraad was een 39, maar dat kan vlgs mij ook wel. Maar natuurlijk.... Er zit een kleine opening in het tandwiel, en dat betekent dus dat de crank eraf moet. Op zich geen groot probleem als je het juiste gereedschap hebt.... En dat heb ik dus niet.
Dus moeten we deze ook lenen.


eerst het probleem met de tandwielen maar eens oplossen, met een beetje geluk zonder de crank te verwijderen.
Volgens mij is 60-52-....(standaard klein) wel te doen, alleen schakelt het niet. Ik verwacht echter niet dat ik het kleinste blad vaak zal gebruiken, dus die zou kunnen vervallen.
of zou 60-42-... Beter zijn?  (vlgs mij schakelt dat ook niet op het kleinste blad.)
het 60 blad bevalt goed, zeker bij afdalingen en als de wind in de rug zit.. Zou ik met een 52 blad veel inleveren??
 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb voor een duo van 39 en 53 en achter een 10-speed 11-23. Dat is goed te doen vanuit stilstand en ook klimmen gaat prima, zolang het geen hele steile beklimmingen zijn die lange tijd duren. Met de 11-23 achter zijn de stapjes erg klein en dat is zeer aangenaam. Pas boven de 60 km heb ik een groter blad voor nodig, maar 100-110 tpm vind ik geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trippel met 30 /60 is niet schakelbaar, het verschil is te groot, 30/57 lukt net, met een aangepaste derailleur is het makkelijker. Ook de ketting lengte wordt een probleem met 30/60. Op het vlakke kun je de 30 laten vervallen, maar dan is 60/52 een klein verschil, kun je beter een 60/48 nemen, kun je ook nog eens een bult nemen. Maar als je middenblad versleten is dan is je ketting ook versleten, en niet verstandig om nieuwe tandwielen te monteren, want de ketting vreet de tandwielen in versneld tempo op. Als je toch nieuwe wilt monteren, monteer dan ook een ketting en kijk naar je cassette, Het kost wat meer maar dan heb je het wel goed. Als het nodig is adviseer ik je graag, Ovaal is wat duurder maar fietst veel prettiger en kost minder energie, of je rijdt er harder mee :-))

    BeantwoordenVerwijderen