donderdag 21 mei 2015

Eerste rit met quest 257...... Een ramp

Vandaag was het zover, om 16:00u zou ik mijn quest ophalen bij Wim zijn werk.
Na een stevige wandeling van ca 20 min was ik bij Wim zijn werk.

Samen hebben we de quest even nagelopen, en toen was het tijd om te passen en de spullen in de fiets te leggen. Blijkbaar hebben Wim en ik dezelfde beenlengte, want de trapas lijkt goed te staan. Dit betekent dat de extra schakel die Wim voor de zekerheid gemonteerd had niet nodig was. Die kan er dus weer tussenuit.

Na een rondje door de parkeergarage is het tijd om richting Kampen te gaan. Na een laatste groet van Wim ben ik kalmpjes op Kampen aan gereden door de binnenstad van Zwolle.

Ik merk gelijk dat de draaicirkel in de stad wel even oppassen is, evenals het schakelen bij verkeerslichten. In de alleweder was ik gewend te schakelen als ik stilstond. Dat kon ook vanwege de naafversnelling.
De quest heeft deze echter niet, dus dat is even wennen, en schakelen voor ik stilsta.

Al na 1 km heb ik het gevoel dat er iets niet klopt. Het schakelen gaat gepaard met veel kabaal, en bij elke hobbel verspringt de versnelling.
Ik besluit mijn bekende route te volgen langs de kwikfit, en dan parallel aan het Kamper lijntje richting Scania te rijden.
Als ik onderaan de brug bij Scania de bocht om kom, en voor het verkeerslicht moet stoppen gaat het mis.
Ik vergeet terug te schakelen, en daarbij neem ik de bocht naar verkeerslicht ook nog eens te ruim.
Ik sta hopeloos vast, midden op het fietspad!!

Met wat gemopper probeer ik mijn voeten uit te klikken, maar de pedalen die Wim gemonteerd heeft zijn al een tijd niet gebruikt, en lijken niet van plan mee te werken.
Uiteindelijk lukt het me mijn linkervoet uit te klikken, en ik probeer door wat heen en weer te flintstonen de fiets langs de geleider te sturen, zodat ik de weg kan oversteken. Dit lukt na enige minuten.

Terwijl ik wacht voor het licht, komen er meer fietsen achter en om mij heen staan. Als het licht op groen springt probeer ik heel voorzichtig vaart te maken. De fiets lijkt dit echter niet te waarderen, en onder een luid geraas loopt de ketting er aan de voorzijde af. Grmbl........

Intussen begin ik echt kwaad te worden, en met enig gevloek lukt het me om mijn rechterschoen, die nog steeds ingeklikt zit uit te trekken, en uit te fiets te klauteren.
Met 1 schoen en 1 sok trek ik de fiets achteruit bij het verkeerslicht vandaan, om op een rustiger plek de schade op te nemen. Blijkbaar doe ik daarbij ook iets niet goed. De ketting zit nu ook nog eens muurvast in het achterderailleur. Ook dat nog.

Uiteindelijk krijg ik de ketting er weer op, en door de kap aan de achterzijde te verwijderen lukt het me ook om de ketting er daar ook weer op te krijgen. Gelijk alles maar op het lichtste verzet gezet, anders heb ik straks weer een probleem.

Hierna lukt het me met veel moeite en kabaal om de brug over te komen. Door Westenholte gaat het weer mis, en weer loopt de ketting er voor af. Het lukt me nu echter om zittend in de fiets de ketting er voor weer op te krijgen.

Ik wil nu nog maar 1 ding, en dat is zo snel mogelijk naar huis.....
Tot overmaat van ramp wordt ik ook nog ingehaald door een racefietser....... Het zal me toch niet gebeuren.

Westenholte uit blijf ik even wat verder achter hem rijden, aangezien ik de ketting nog steeds niet vertrouw.
Zodra ik echter bij sHeerenbroek ben, heb ik er weer wat vertrouwen in, en gaat het gas erop.
De racefietser kijkt intussen continu waar ik blijf.
Rustig maar jongen, ik kom eraan, en je hebt geen schijn van kans.....

Ik ben boos, heel boos. En dan ga ik door. Ik vlieg de racer met een behoorlijke vaart voorbij, en zie hem vertwijfeld kleiner worden in mijn spiegel.
Gelukkig gaat het de rest van de rit verder goed met de ketting, maar voordat ik ermee woonwerkritten kan maken, moet dit probleem opgelost worden.


14 opmerkingen:

  1. Een te late tip: trek nooit, maar dan ook nooit een VM met een deailleur achteruit ZONDER de achterkant op te tillen. Als je de fiets echt lomp achteruit trekt, dan kan het zijn dat je de derailleur-kooi onherstelbaar beschadigt.

    Dat bij het wegrijden de ketting er aan de voorkant afloopt, heb ik echt nog nooit gehad. Wel tijdens het schakelen, maar dan staat de 'begrenzing' gewoon te ruim.

    Succes verder met deze fiets. Wim reed er altijd zijn woon-werk-verkeer mee van 40km enkele reis, heel slecht zal het dus allemaal wel niet zijn ;-)

    Wel een maidentrip die je niet snel zult vergeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schrok, maar gelukkig ben je heel thuisgekomen. De rest komt goed. Veel plezier met je Quest, kan alleen maar beter worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beetje moeizaam begin ;-) maar als alles eenmaal lekker loopt dan wordt het genieten :-).. Veel fietsplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ronald,

    Ik was ook helemaal geen derailleurfiets gewend, en heb ook wel eens onderin een tunnel tussen de auto's stilgestaan in een hoge versnelling. Uitstappen en duwen was het enige wat ik kon. Maar het went vanzelf om bij remmen meteen terug te schakelen. Als de fiets echt niet lekker wil schakelen moet je kijken of de ketting wel netjes over de geleidewieltjes van de achterderailleur ligt.

    Maar het komt vast allemaal prima in orde. Veel plezier met je Quest!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paul heeft gelijk, het is niet hetzelfde als een auto kopen die meteen al dure reparaties moet hebben :-)))

    Die bochten daar zul je aan wennen, je moet nu vooral wennen aan de hele breedte van fietspaden gebruiken voor een bocht en die aansnijden alsof je formule 1 rijdt.....

    In sommige situaties ( U bochten of smalle haakse bochten in stadsfietspad ) is geen oplossing dan steken. Dat is gewoon vervelend op een druk stadsfietspad. Als dat af en toe gebeurd is het vervelend. Als je dat dagelijks tegenkomt is de Quest minder geschikt als een Strada, Mango, Orca en Versatile om maar wat te noemen.

    Het is mij trouwens opgevallen dat als je abrupt wilde stuurbewegingen maakt ( zoals in die situaties waar je de bocht niet haalt ) kettingen eraf kunnen vliegen. Ook in nieuwe velomobielen ! ( Dat is mij met nieuwe Strada en nieuwe Quest ook gebeurd....hagelnieuw destijds )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou dat is balen en een slechte binnenkomer nu rustig bekijken hoe dingen anders kunnen en wennen aan je fiets ik weet zeker dat je snel gaat genieten van je Quest ik heb bij mijn nieuwe destijds 2 schalmen ertussenuit gehaald en sindsdien nooit weer de ketting eraf gehad en schakel regelmatig tussen 48 en 61 tanden het is ook een kwestie van gevoel en even de belasting van de ketting houden tijdens het oplopen naar het andere kettingwiel. Succes met nieuwe aanwinst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ronald,

    Slechte start inderdaad! Zal vast op te lossen zijn met het inkorten van de ketting, en dan is het opnieuw beginnen. Gaat zeker goed komen na een korte gewenningsperiode!
    Succes en veel veilige kilometers toegewenst!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wel een mooi verhaal voor een verjaardag of tijdens de oliebollentocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een valse start zeg!

    Maar begrijp ik nu goed dat ik niet de enige Quest rijder in Kampen ben?

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euhh, nee.
      Ik wist niet dat er nog een quest in Kampen rondreed. Waar en wanneer rijd jij vaak?

      Verwijderen
    2. Quest 194 rijdt meestal hier:
      http://ridewithgps.com/users/256883

      Dit zijn mijn trainingsritten e.d. Meestal doe ik in het weekend 1 a 2 rondjes. Woon-werkverkeer registreer ik niet :)

      Verwijderen
  10. Op mijn maiden trip wist ik het ook voor elkaar te krijgen om de ketting van zowel het voorblad als de cassette af te rijden. Ik was hemelsbreed nog geen 500 meter van Velomobiel.nl vandaan en dit was mijn vierde fiets met derailleur. Daarna is het nooit meer gebeurd maar de ketting wil nog wel eens van het bovenste derailleurtandwiel aflopen als ik achteruit ben gezakt tegen een heuveltje of heb geflintstoned. Sommige derailleurs hebben daar last van. Je gaat op je eerste trip direct door het centrum van een provinciale stad. Ik fiets liever om een stad heen, een paar kilometer meer, maar hier kan ik blijven doorrijden en ben ik uiteindelijk sneller. Haakse bochten neem je buiten-binnen-buiten. Hoe breed zijn de voorbanden? 40 milimeter? Probeer eens 28 mm Durano Plus. Minder comfortabel op half verhard maar als je dat niet tegenkomt op je woon-werkverkeer is een smallere voorband een zegen in de bochten. Verder is het een kwestie van wennen en die klikpedalen even lichter afstellen. Je zult zien dat als je je Quest een beetje beter leert kennen dat jullie het samen prima gaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dat is geen leuk begin va je Quest ervaringen
    gelukkig wel goed thuis gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen