Gisteren weer een woonwerk rit op de fiets gemaakt. Vanwege afspraken op andere vestigingen en afspraken thuis is het er niet eerder van gekomen. Ook de griep is nog steeds niet helemaal weg.
Na het (weer) wisselen van de banden had ik nog geen grotere rit gemaakt met de fiets. Ik rijd nu met de Schwalbe Almotion achter, en 2 F-lites aan de voorzijde. Ik kan niet echt heel veel verschil ontdekken met de Schredda's. het lijkt wel of de fiets wat makkelijker op snelheid blijft. Ik hoop alleen dat ik niet te veel lekken rijdt.
De heenrit ging via een andere route dan normaal, vanwege wegwerkzaamheden bij de turborotonde net buiten Kampen. Ik ben dus via de stadsbrug Kampen uitgereden, dan voor het station langs, over de dijk langs de IJssel. Bij het industrieterrein van IJsselmuiden moest ik 4 keer oversteken, wat enige vertraging opleverde. Hierna kwam ik weer op de vertrouwde route terecht langs de Zwolseweg.
Ik moet zeggen dat deze route (afgezien van de verkeerslichten (4x)). best lekker rijdt. Ik heb in ieder geval geen last van het op- en afrijden van de Molenbrug gehad. Deze is een stuk hoger dan de stadsbrug, en dat merkte ik wel.
De snelheid zat er lekker in, en ik ben met een gangetje van 39km/h richting Zwolle gereden. Ik had me voorgenomen om bij het afdalen van de nieuwe fietsbrug in Zwolle eens te kijken welke snelheid ik kon halen. Toen ik echter het laatste stukje omhoog reed om vervolgens naar beneden te suizen, ging het mis. Bij het schakelen sloeg de ketting vast, ik kon voelen dat het niet bij de derailleur voor of achter was. Doordat ik nog wat snelheid had, heb ik de fiets even laten uitrollen, en intussen een snelle check gedaan van de voorderailleur en de achter derailleur. Deze leken vrij te zijn. (achter kon ik natuurlijk niet zien, maar ik kon aan de shifter merken dat daar het probleem niet zat).
Intussen zat mijn ketting echter nog steeds muurvast. Met 1 hand heb ik getracht om de kettingbuis te bewegen, en toen merkte ik vrij snel dat de bovenste ketting vast zat.
Dit betekende dat het ergens onder de stoel mis moest zijn. Met enig gepast geweld lukte het me om de ketting weer vrij te krijgen, waardoor ik de fiets op gang kon houden (ca 18km/h) Het trappen ging echter gepaard met een flink kabaal.........
Wat nu?
Stoppen was niet aantrekkelijk, aangezien het koud was, en ik op een dood punt (tussen 2 hellingen) en op een fietspad stond. Hier kon ik niet opgehaald worden, dus wachten was geen optie. Bovendien, wie zou me moeten ophalen?
Lopend naar het werk was nog een behoorlijk stuk, en dus ook niet aantrekkelijk.
Na even voorzichtig de trappers een aantal keren rondgedraaid te hebben, merkte ik dat, hoewel de ketting veel lawaai maakte, hij toch vrij soepel ronddraaide. Hierdoor besloot ik voorzichtig en met gepaste snelheid richting het kantoor te fietsen..... Daar ging mijn snelheidsrecord. Heel aankomen was nu echter even belangrijker.
Op het werk even een inspectie gedaan. Het blijkt dat de ketting naast het geleidewiel terecht gekomen is. Waarschijnlijk is hij eerst vast komen te zitten, en door het bewegen is hij losgeschoten en naast het geleidewiel terecht gekomen. Dat wordt dus herstellen in de middagpauze. Tot mijn verbazing heeft de andere route en het akkefietje met de ketting er niet voor gezorgd dat ik langer onderweg was. Ik heb 32minuten gedaan over een stuk van 16km.
Tijdens het even een mailtje naar Theo gestuurd om uit te vinden of dit toeval was, of duidde op een probleem ergens. Theo stelde me gerust, en gaf aan dat het ws een combinatie van schakelen, trappen en een hobbel/kuil was die ervoor zorgde dat de ketting van het wiel afliep. Ik heb vervolgens de ketting er in de middagpauze weer opgelegd (geleidewiel demonteren en met ketting op de juiste positie weer hermonteren). Verder ook de banden even wat opgepompt, Ik had ze op iets meer dan 4 bar gezet, maar dat resulteert in wat zompig stuurgedrag en een deinende Quest. Ze zitten u op 5 bar, en dat rijdt veel beter.
De terugweg verliep gelukkig zonder problemen.
Ik kan nog niet veel zeggen over de bandencombinatie op dit moment. Wat me wel opvalt is dat de stuuruitslag juist groter lijkt dan met de Marathon plus/Schredda banden. Ik vreesde het ergste voor de draaicirkel met de F-lites, maar dat valt tot nog toe 100% mee. Nu is het wel zo dat je de F-lites in de wielkasten bijna niet hoort aanlopen, terwijl je dat bij de Marathons en schredda's (vanwege het profiel) wel duidelijk hoort.....
Had je misschien geschakeld bij de overgang van oprit naar brug? Er zit daar nl een fikse richel die ze nog willen halen maar dan moet de brug een paar dagen gesloten worden
BeantwoordenVerwijderenNee, het stuk ervoor, bij de afslag riching de verkeerslichten (stukje oude weg dus) vandaar dat ik het niet helemaal begrijp. Er zit wel een bobbel in het wegdek, maar ik heb nog niet eerder problemen gehad op dat punt.
Verwijderen