Afgelopen week maar 2 keer met de fiets naar het werk geweest vanwege afspraken buiten de deur. Dinsdag begon goed, ik ben via de stadsbrug naar Zwolle gereden, en dat bevalt eigenlijk wel goed. Daar kwam ik Quemo ook tegen, die vanuit Zwolle onderweg was richting Kampen/Emmeloord?? We zijn niet gestopt om met elkaar te praten, maar ik vind het altijd wel leuk om een andere velomobiel tegen te komen.
Prompt kwam ik hem smiddags ook weer tegen in s'Heerenbroek, en donderdag weer (toen was ik met de auto), en vrijdagmorgen nog een keer.
Dinsdag liep ik op de heenweg echter wel een lekke band op, mijn eerste op mijn woonwerktraject. Het dreigde te gaan regenen, dus gauw de fiets uit om de band te wisselen. Toen ik bezig was met het oppompen van de band werd me zelfs nog hulp aangeboden met het vasthouden van de Quest!! Ik was echter al bijna klaar, dus heb beleefd bedankt voor het aanbod. Ik kon de beste man niet helemaal goed horen vanwege mijn oordopjes, maar ik ving iets op in de trant van "met die Questen heb je altijd pech" Maar ja, een lekke band kan natuurlijk iedereen overkomen.
Vandaag (vrijdag) was het op de heenweg nog best fris. De terugweg maakte echter veel goed. Ik ben terug langs het Vitens kantoor richting Wezep gereden, en ben over de IJssel over de dijk richting Zalk gereden. In een woord "Heerlijk". Ik kon de snelheid goed vasthouden, en heb over 18km ca 34min gereden, met een gemiddelde van 31,2. Dat is mijn snelste rit tot nu toe. De snelheid ging ook regelmatig over de 40 heen, terwijl ik lekker doortrapte.
Dit weekend gaan we verder met schuren en plamuren, in de hoop dat ik dit weekend de fiets nagenoeg af krijg.
Verder wil ik wat onderhoud aan de fiets plegen, schoonmaken, smeren, klittenband vastzetten e.d. Ik zit erover te denken om de schuimkap te voorzien van magneten ipv klittenband, maar ik moet me nog even inlezen in de materie. Ik heb al wel gezien dat ik de volgende onderdelen nodig heb:
- kit (bison polymax oid)
- magneten (5mm dik, kleefkracht ca 5kg?) (ca 14 stuks, 7 onder de kap, en 7 in de fiets.)
- rubber of vilt om de rand te beschermen tegen beschadigen door de magneten.
Ik ga nog even onderzoek met hoeveel magneten ik de schuimkap vast moet zetten. Als het goed gaat wil ik ook de racekap voorzien van magneten.
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenIk heb mijn schuimkap ook van magneten voorzien. Ik heb in de kap 10 magneten van 15x3mm. In de rand van de Quest zitten magneten van 15x10mm.
Wat ik gedaan heb is eerst met spelden in de schuimkap bepaald waar ik de magneten wil hebben. Gewoon een beetje op het oog wat me het beste leek (je wilt bijv geen magneet waar al klittenband zit). Daarna met een soldeerbout aan de onderkant van de kap beetje bij beetje uitsparingen gemaakt waar de magneten in moeten. Dat gaat heel makkelijk en je kan heel precies werken. De soldeerbout smelt gewoon het materiaal weg. Dan polymax erin en de magneten erin drukken. Als je dan de magneten die je later in de Quest gaat doen aan de bovenkant van de kap doet, dan zorgen die ervoor dat de magneten in de kap goed in de kap getrokken worden. De uitsparingen met de magneten erin vul ik helemaal op met polymax.
Nadat de lijm droog is, werk ik de kap af met zwarte vlieger/spinaker tape, gewoon stukjes van pakweg 5x5 cm over iedere magneet.
Dan leg ik de schuimkap op de Quest, een flinke dot polymax op iedere magneet die in de Quest moet en dan de magneet in de rand van de Quest. De schuimkap erop laten tot de lijm droog is, zodat de magneten in de schuimkap de magneten in de Quest op hun plaats houden.
In mijn vorige Quest had ik ook een aantal magneten onder de 'motorkap' gelijmd, zodat ik de schuimkap bij uitstappen erop kon leggen en hij niet zou wegwaaien (ik kon er zelf mee fietsen tot ong 20km/u zonder de kap kwijt te raken). Na verloop van tijd kreeg ik echter doffe plekken op die plaatsen omdat vuil waar wat ijzer in zit daar blijft zitten. In mijn huidige Quest heb dat daarom niet meer toegepast.
Succes
Johan
Nog een tip voor je schuimkraag: maak in een hoekje achterin een dun maar sterk koordje vast (1 a 2 meter lang) en bevestig de andere kant aan de kleerhanger achter je stoeltje. Als je kap dan toch een keer weggerukt wordt door de wind (en geloof me, dat gaat een keer gebeuren) dan blijft hij achter het touwtje bungelen en hoef je er niet achteraan te rennen (als ie niet in het zwart van een stormnacht is verdwenen).
BeantwoordenVerwijderenHeeft mij al heel wat plezier opgeleverd.