Gisteren heb ik met Wim overlegd wat het probleem kon zijn met de doorslaande trappers. Nu blijkt het zo te zijn dat hij altijd op het grootste blad reed, en ik heb woensdag op het middelste blad gereden. Na een korte inspectie was het probleem dan ook vrij snel gevonden, het tweede tandwiel is versleten.....
Gisteren voor ze zekerheid even een kort rondje gemaakt om te testen, en zowaar, de fiets gedraagt zich voorbeeldig. Voor dus 62 tands blad aanhouden. Ik kan in de laagste versnelling toch nog fatsoenlijk wegrijden, en hellingen zijn ook prima te nemen. (Heb er 2 op mijn woonwerkroute)
Zoals gezegd vanmorgen dus op de fiets naar het werk. De rit duurde uiteindelijk 36min, en dat is net zo snel (of langzaam) als met de alleweder. Het stuk Kampen uit, en Zwolle in zijn hier debet aan.
Ook vanmorgen heb ik me weer schuldig gemaakt aan RISsen. Ik reed een wielrenner achterop, en hij zette de achtervolging in toen ik hem rustig voorbij reed. Toen kon ik het niet laten. Met de tong op de schoenen reed hij me uiteindelijk voorbij westenholte (fietsersbrug) voorbij.
De terugweg heb ik wat uitgebreider gemaakt. Ik heb de route Zwolle, Wezep, Oldebroek, Elburg Veluwemeer, Kampen gevolgd.
In Wezep heb ik gekozen voor de route over het industrieterrein. Wat een rot route is dat. Het eerste deel (nog in ontwikkeling) is prima. Zodra je echter bij de bestaande bedrijven komt gaat het fietspad over in een tegelpad waar bijna geen tegel vlak ligt. Ik was blij dat ik weer op de Kamperstraatweg reed richting Oldebroek.
In Elburg nog even een bijna aanrijding gehad met een fietser van het type " alleen op de wereld". Hij kwam me tegemoet, en ik wilde oversteken. Het fietspad lag daar rechts van de weg net na een rotonde. Omdat er nog meer fietsen achteraan kwamen, en de opstelplaats voor het oversteken van de weg niet zo lang was, dwong hij me uiteindelijk om achter hem langs het gras in te rijden. Dus dat betekende achteruit flintstonen, en laten rollen, en weer klaar gaan staan om de weg over te steken.
De route verliep verder prima, alleen op het fietspad vanaf Elburg naar Kampen (betonplaten) merkte ik dat versnelling 8 ook doorsloeg. Mogelijk heeft dit met de afstelling te maken, aangezien Wim onlangs de complete cassette vervangen heeft, dus slijtage lijkt me niet waarschijnlijk.
Ik heb bewust de lange rit gemaakt, zodat ik de pijnpunten van de fiets goed in beeld zou krijgen. Ik heb gemerkt dat als je langer in een fiets zit, je vanzelf punten gaan opvallen. Zo ook in dit geval, en dit resulteert in het volgende "to do" lijstje:
- Een groter scherm monteren. Het windgeruis is behoorlijk, en irriteert me op den duur. Ik ga het maxivizier van Wim Schermer proberen.
- De schoudersteunen zitten niet lekker, en na enige tijd heb ik ze zelfs helemaal verwijderd. Ik moet nog wel wat vinden tegen de scherpe rand.
- De gripshifters pikken, dus die gaan we binnenkort vervangen.
- De stormstrip laat los, dus die gaan we ook vervangen
- De zitpositie wil ik ook nog eens nalopen, ik tik nu net met de knieën tegen de afdekking, en ik heb het idee dat ik wel erg laag zit.
- Ik wil ook aan de rechterzijde een spiegeltje.
Vanavond ben ik begonnen met de grote schoonmaak van de fiets. Ik heb mezelf aangewend om bij de aanschaf van een auto of ander vervoermiddel deze eerst eens grondig schoon te maken. Op deze manier leer je (in dit geval) de fiets goed kennen, en zie je gelijk of er nog aanpassingen gewenst zijn.
Tot slot nog een foto van de fiets zoals hij nu is. Ik wil voorlopig niet te veel aanpassen. Alleen zullen er ws wat reflecterende accenten in blauw bijkomen. Verder blijft het uiterlijk de komende tijd op een zogenaamde Ratrod lijken (van buiten afgeleefd, onderhuids perfect).
Met de racekap |
De binnenzijde |
En zonder racekap |
Hoi Ronald,
BeantwoordenVerwijderenFijn dat je nu lekkerder rijdt! Toch lijkt het mij vervelend dat het middenblad versleten is. Ik rij zelf zelden op de grote schijf. Het nodigt uit tot stoempen.
Groeten, Wilco - De Bak
Van Theo (velomobiel.nl) heb ik begrepen dat rijden op het grote blad beter voor je ketting is. Het klinkt tegenstrijdig, maar op het grote blad is de kettingsnelheid hoger en dat is blijkbaar beter voor de ketting. Peter de Ovaal geeft ook de tip om af te wisselen, want dan slijten alle onderdelen net zo hard en voorkom je dat na verloop van tijd alleen het middelste blad is versleten.
VerwijderenEen groter scherm monteren. Het windgeruis is behoorlijk, en irriteert me op den duur. Ik ga het maxivizier van Wim Schermer proberen.
BeantwoordenVerwijderen--> Ik rijd altijd met oordoppen in, nadat ik na een lange tocht met LOL 2 dagen last heb gehad van oorsuizen.
De schoudersteunen zitten niet lekker, en na enige tijd heb ik ze zelfs helemaal verwijderd. Ik moet nog wel wat vinden tegen de scherpe rand.
--> Als je met je schouders tegen de onderkant van de scherpe rand zit, dan zit je nog niet diep genoeg in de fiets. Je moet er echt onder zitten. Er zijn ook dunnere/dikkere schoudersteunen te koop bij velomobiel.nl.
De zitpositie wil ik ook nog eens nalopen, ik tik nu net met de knieën tegen de afdekking, en ik heb het idee dat ik wel erg laag zit.
--> Wat bedoel je met 'afdekking'? Als je met je knieën de body raakt, dan moet je juist nog iets dieper in de fiets. Zie ook mijn reactie hierboven.
Ik wil ook aan de rechterzijde een spiegeltje.
--> Heb ik ook, is ideaal. Zeker als je met een racekap rijdt.
Ik zit met mijn schouders onder de instaprand, maar heb dus last van de rand tussen boven- en onderbody.
VerwijderenEn ik tik inderdaad af en toe tegen de onderkant van de body aan.
Ik heb nu de stoel iets anders gezet, de achterzijde iets hoger, en ongeveer 1,5 cm meer naar achteren. Ik denk dat het zo opgelost is.
Vanmiddag ga ik even bij Velomobiel kijken. Verder heb ik bij velomobielonderdelen wat zaken besteld :-)
Duidelijk. Van die rand waar jij last van hebt, kan gewoon een stuk afgezaagd worden. Bij velomobiel.nl hebben ze daar een mooi apparaatje voor.
VerwijderenAls je de stoel naar achteren zet, dan kom je dus wel verder van de trapas af te zitten, dan moet je die eigenlijk ook verzetten. Of zat je er te dichtbij?
Veel plezier bij de mannen van vm.nl.
Ronald, ik vergeet helemaal te zeggen dat ik blij voor je ben dat deze rit toch een stuk prettiger is verlopen. Succes verder met het optimaliseren van je VM.
BeantwoordenVerwijderenWat betreft de zitpositie, kun je natuurlijk ook even bij velomobiel.nl langs gaan om hen er even naar te laten kijken. Kampen-Dronten is tenslotte maar een heel klien stukje met een Quest :-)
Gewoon die ketting en kettingwielen allemaal vervangen....kost wel even wat maar je ontkomt er toch niet aan.
BeantwoordenVerwijderenDan fietst is waarschijnlijk weer als nieuw :-))
Voordeel is dat die velomobiel (fiets) onderdeeltjes je de kop niet zullen kosten.
Hoi Ronald,
BeantwoordenVerwijderenIk ga met Quezzzt mee, gewoon vervangen dat hele aandrijfspul, dan fietst het weer als nieuw, en voorkom je ergernis en problemen in de toekomst.
Kost wel wat natuurlijk, dus als je toch even in Dronten langs gaat kan Theo je zo vertellen wat wel of niet vervangen moet worden. De specialist weet het natuurlijk het beste!
Succes met de verdere afstelling!
Groeten, Adri.
Hoi, Ronald, als je wilt ik heb wel een goed gebruikte middenblad liggen, dan kun je toch rijden op het middenblad en zijn de eerste kosten niet zo hoog. Maar uiteindelijk is alles aan vervanging toe als de ketting te veel opgerekt is.
BeantwoordenVerwijderen62 Tanden op het grootste blad is niet standaard, dat hebben mensen die racen. Ik geloof dat 53 standaard is op het grootste blad. Ik heb op de kuiprand en ook om mijn voetgaten wat Velomobiel.nl 'rand' noemt: dat klemt er omheen en maakt de tand minder scherp. Ter bescherming van monnickskapspier en achillespees.
BeantwoordenVerwijderenHee, was dat de fiets Wim R uit Zutphen? Die kwam ik regelmatig tegen. Wat heeft-ie nu dan?
BeantwoordenVerwijderenDat klopt.
VerwijderenWim is in afwachting van een Milan