Ik ben vandaag bij Velomobiel geweest, en zij hebben de laatste puntjes aangepakt.
- De schokbreker is gesmeerd met dik vet, en is nu kreunvrij...
- het stuur is wat rechter gezet
- er is een tilbeugel aan de achterzijde gemonteerd.
- en het belangrijkste, de versnellingen zijn goed afgesteld.
Het bleek dat de bevestiging van de achterderailleur iets verbogen was. Hierdoor was het niet mogelijk om deze correct af te stellen.
Ik heb nu een erg fijn rijdende fiets, vanmiddag ben ik met de wind in de rug, met een gangetje van ca 43km/u heerlijk naar huis gereden.
Ik begin de fiets ook steeds beter te begrijpen. Bochten worden soepeler genomen, schakelen gaat meer automatisch.... Ik voel me af en toe net een formule 1 coureur.
En daar loert het gevaar. Afgelopen week al een paar keer een bijna "op 2 wielen momentje". En vanmiddag was het echt raak. Ik kwam een bocht om, en, waarschijnlijk omdat hij nu goed schakelt, had ik even niet in de gaten hoe hard het ging.
Ik voelde de rechterkant langzaam omhoog komen en even blijven hangen..... Gelukkig kon ik mijn gewicht wat verplaatsen, en landde de gele snuit weer netjes op de wielen..... Dat moeten we in de toekomst maar niet weer doen. Er zitten al de nodige krassen op de zijkant, maar het was niet de bedoeling om daar nog een flinke striping aan toe te voegen.
Qua conditie gaat het ook de goede kant op, ik voel me beter, heb continu honger, maar ben intussen al mooi bijna 10kg lichter! Kijk, dat schiet op. Afvallen, conditie opbouwen, lekker buiten bezig zijn, soms snap ik niet waarom niet meer mensen een velomobiel hebben. (Alhoewel een open ligger met dit weer wel erg lekker is, weet ik uit ervaring.).
Ik begin de fiets ook steeds beter te begrijpen. Bochten worden soepeler genomen, schakelen gaat meer automatisch.... Ik voel me af en toe net een formule 1 coureur.
En daar loert het gevaar. Afgelopen week al een paar keer een bijna "op 2 wielen momentje". En vanmiddag was het echt raak. Ik kwam een bocht om, en, waarschijnlijk omdat hij nu goed schakelt, had ik even niet in de gaten hoe hard het ging.
Ik voelde de rechterkant langzaam omhoog komen en even blijven hangen..... Gelukkig kon ik mijn gewicht wat verplaatsen, en landde de gele snuit weer netjes op de wielen..... Dat moeten we in de toekomst maar niet weer doen. Er zitten al de nodige krassen op de zijkant, maar het was niet de bedoeling om daar nog een flinke striping aan toe te voegen.
Qua conditie gaat het ook de goede kant op, ik voel me beter, heb continu honger, maar ben intussen al mooi bijna 10kg lichter! Kijk, dat schiet op. Afvallen, conditie opbouwen, lekker buiten bezig zijn, soms snap ik niet waarom niet meer mensen een velomobiel hebben. (Alhoewel een open ligger met dit weer wel erg lekker is, weet ik uit ervaring.).
Dat van die twee wielen herken ik wel. Afgelopen week nog met vrij lage snelheid een haakse bocht in het fietspad genomen: op twee wielen de berm in recht op een boom af. Flink remmen bracht me net voor de boom op drie wielen tot stilstand.
BeantwoordenVerwijderenVandaag heb ik de standaard veren vervangen door korte stijve veren. Het is een compleet andere fiets geworden. In een kort proefritje met wat snelle bochten nog geen enkele keer de grens gevonden. Qua comfort lever je een ietsie pietsie in, qua bochtenstabiliteit krijg je er heel erg veel voor terug! Zeker voor wat zwaardere rijders aan te raden (ik ben ca 90 kg). Het is overigens wel een k* klus om zelf te doen, maar met email support van velomobiel.nl, veel geduld, vieze handen en wat inventiviteit lukt het.
Bij velomobiel.nl weten ze precies hoe, wat en waar er gedaan moet worden. Vind ik altijd wel een geruststellende gedachte.
BeantwoordenVerwijderenIk ben een fietser, geen knutselaar.
Een auto krijgt wel van iedereen een beurt in een garage, maar bij een fiets vinden veel mensen het raar als je ermee naar een echte fietsenmaker gaat.
De door jou genoemde Formule 1 coureurs snijden bochten zo aan dat de boog door de bocht zo vlak mogelijk wordt. Soms bijna rechtdoor zelfs.
BeantwoordenVerwijderenAls je dat bij een Quest toepast kun je heel erg snel rijden door bochten. Waar je dan op moet passen is natuurlijk dat er geen tegenliggers moeten zijn want een Quest met hoge snelheid in een bocht plotseling wel een krappere boog willen laten maken lukt niet ( luistert gewoon niet/besturing te zwaar ) of hij gaat wel op zijn kant.....en schuift dan stuurloos tientallen meters door. En waar tegen aan wellicht ? Overal lantaarn en bordpalen, bomen en misschien wel trottoirbanden. En wat niet meer.
Daarom is het zinnig als je dat soort dingen doet rekening te houden met wat er naast de weg is. Ik vind dit soort rijgedrag leuk maar rij wel op fietspaden met een ~10 meter brede grasstrook ernaast waar ik rechtdoor sturend ( gaat ie niet op zijn kant ) een noodstop kan maken als mijn ingeschatte bochtstraal onderbroken wordt door iets onverwachts. Als ik die ruimte niet heb ga ik met aangepaste snelheid door zo'n bocht...uiteraard :-)))
Waar je ook en vooral erg mee moet opassen is wegverkanting. Vaak loopt een weg vanaf het midden af ivm afvoer van regenwater van het wegdek. Als je in een doldrieste bocht op een weghelft uitkomt met negatieve verkanting gaat je velomobiel ZEKER proberen te kantelen, ook al was de bochttechniek foutloos.
Dat heeft mij een keer met een Strada bijna doen omslaan. Alleen secondenlang op 2 wielen rechtuitsturend met een ongecontroleerde koers en een grasstrook en een noodstop aldaar weerhield de Strada forse schade op te lopen. Er waren geschrokken automobisten gestopt dus het was kennelijk niet alleen een spektakel om te voelen maar ook om te aanschouwen. Dat doet zo'n Strada toch niet zomaar, maar ze tolereren zeker meer dan een Quest.
In de Quest niet meer zulke dingen meegemaakt. Ik vermoed dat omdat ze eerder gaan rollen ze ook eerder waarschuwen dan een Strada. Maar ja...bovenbeschreven situaties maken je ook weer ietsje wijzer :-)))
Een Quest waarschuwt niet, die bijt. Op twee wielen gaat vaak goed (mits je voldoende ruimte hebt), maar je krijgt weinig waarschuwing dat er een 'twee-wielertje' aan zit te komen. Het verschil tussen een waarschuwing en daadwerkelijk op 2 wielen is erg klein.
VerwijderenAan het verhaal van Quezzzt wilde ik nog 1 ding toevoegen: de wind! Als je de ene keer een bocht wel net kan halen zonder wind, kan het heel anders zijn als er een beetje stevige zijwind staat. Daarentegen als de wind van de goede kant komt, zou je nog harder de bocht door moeten kunnen ;-)
BeantwoordenVerwijderenOverigens heb ik dezelfde ervaringen gehad aan het begin van mijn Quest tijd. Ik ging van een Alleweder naar een Quest, dus gratis extra snelheid, maar met een smalere spoor breedte. Was in het begin wel eens een beetje eng.
Ik heb één keer op twee wielen gereden, in een bocht naar rechts waar je eerste een slingertje naar links moetst maken. Van Velomobiel.nl heb ik begrepen dat remmen je in die situatie weer op drie wielen zet. Tegenwoordig verplaats ik standaard mijn gewicht naar de binnenzijde van de bocht. Doet een beetje denken aan het opkanten met een kajak.
BeantwoordenVerwijderenHard remmen zorg ervoor dat je niet meer kunt sturen en de richting in blijft gaan van voordat je hard begon te remmen. Dat zal idd de kantelbeweging stoppen maar nog niet opheffen.
VerwijderenMaar bij een velomobiel speelt ook nog dat 1 sterk remmend wiel ( die andere hangt in de lucht ) een reactie zal veroorzaken die het andere wiel weer terug naar de grond stuurt.
Is idd vaak een goed idee heel erg hard remmen als je kantelneiging voelt......tenzij rechtdoor gaan crashen betekend. ( boom, lantaarnpaal enz ) In dat laatste geval zul je moeten proberen de bochtstraal te vergroten...als dat nog kan
Wat dat betreft heeft velomobielrijden veel paralellen met motorrijden. Als je keihard remt in een bocht met een motor is het onmogelijk die nog de bocht te laten volgen.....