tag:blogger.com,1999:blog-4395876508061306293.post4996884327681042405..comments2017-09-09T21:42:57.122+02:00Comments on Gele snuit: Laatste puntjes aangepaktAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/14929935721354373028noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-4395876508061306293.post-36417924821844284582015-06-30T23:42:49.366+02:002015-06-30T23:42:49.366+02:00Een Quest waarschuwt niet, die bijt. Op twee wiele...Een Quest waarschuwt niet, die bijt. Op twee wielen gaat vaak goed (mits je voldoende ruimte hebt), maar je krijgt weinig waarschuwing dat er een 'twee-wielertje' aan zit te komen. Het verschil tussen een waarschuwing en daadwerkelijk op 2 wielen is erg klein.Maartenhttps://www.blogger.com/profile/02858996719781447490noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4395876508061306293.post-12740279808685955592015-06-28T19:32:01.527+02:002015-06-28T19:32:01.527+02:00Hard remmen zorg ervoor dat je niet meer kunt stur...Hard remmen zorg ervoor dat je niet meer kunt sturen en de richting in blijft gaan van voordat je hard begon te remmen. Dat zal idd de kantelbeweging stoppen maar nog niet opheffen. <br /><br />Maar bij een velomobiel speelt ook nog dat 1 sterk remmend wiel ( die andere hangt in de lucht ) een reactie zal veroorzaken die het andere wiel weer terug naar de grond stuurt. <br /><br />Is idd vaak een goed idee heel erg hard remmen als je kantelneiging voelt......tenzij rechtdoor gaan crashen betekend. ( boom, lantaarnpaal enz ) In dat laatste geval zul je moeten proberen de bochtstraal te vergroten...als dat nog kan <br /><br />Wat dat betreft heeft velomobielrijden veel paralellen met motorrijden. Als je keihard remt in een bocht met een motor is het onmogelijk die nog de bocht te laten volgen.....Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4395876508061306293.post-75720378279680519232015-06-28T11:08:00.436+02:002015-06-28T11:08:00.436+02:00Ik heb één keer op twee wielen gereden, in een boc...Ik heb één keer op twee wielen gereden, in een bocht naar rechts waar je eerste een slingertje naar links moetst maken. Van Velomobiel.nl heb ik begrepen dat remmen je in die situatie weer op drie wielen zet. Tegenwoordig verplaats ik standaard mijn gewicht naar de binnenzijde van de bocht. Doet een beetje denken aan het opkanten met een kajak.Bellehttps://www.blogger.com/profile/18088190574998060171noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4395876508061306293.post-20072108089367690392015-06-28T11:05:45.786+02:002015-06-28T11:05:45.786+02:00Aan het verhaal van Quezzzt wilde ik nog 1 ding to...Aan het verhaal van Quezzzt wilde ik nog 1 ding toevoegen: de wind! Als je de ene keer een bocht wel net kan halen zonder wind, kan het heel anders zijn als er een beetje stevige zijwind staat. Daarentegen als de wind van de goede kant komt, zou je nog harder de bocht door moeten kunnen ;-)<br /><br />Overigens heb ik dezelfde ervaringen gehad aan het begin van mijn Quest tijd. Ik ging van een Alleweder naar een Quest, dus gratis extra snelheid, maar met een smalere spoor breedte. Was in het begin wel eens een beetje eng.Budihttps://www.blogger.com/profile/01515101487077924558noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4395876508061306293.post-56825983612794773872015-06-28T01:23:22.909+02:002015-06-28T01:23:22.909+02:00De door jou genoemde Formule 1 coureurs snijden bo...De door jou genoemde Formule 1 coureurs snijden bochten zo aan dat de boog door de bocht zo vlak mogelijk wordt. Soms bijna rechtdoor zelfs. <br /><br />Als je dat bij een Quest toepast kun je heel erg snel rijden door bochten. Waar je dan op moet passen is natuurlijk dat er geen tegenliggers moeten zijn want een Quest met hoge snelheid in een bocht plotseling wel een krappere boog willen laten maken lukt niet ( luistert gewoon niet/besturing te zwaar ) of hij gaat wel op zijn kant.....en schuift dan stuurloos tientallen meters door. En waar tegen aan wellicht ? Overal lantaarn en bordpalen, bomen en misschien wel trottoirbanden. En wat niet meer. <br /><br />Daarom is het zinnig als je dat soort dingen doet rekening te houden met wat er naast de weg is. Ik vind dit soort rijgedrag leuk maar rij wel op fietspaden met een ~10 meter brede grasstrook ernaast waar ik rechtdoor sturend ( gaat ie niet op zijn kant ) een noodstop kan maken als mijn ingeschatte bochtstraal onderbroken wordt door iets onverwachts. Als ik die ruimte niet heb ga ik met aangepaste snelheid door zo'n bocht...uiteraard :-)))<br /><br />Waar je ook en vooral erg mee moet opassen is wegverkanting. Vaak loopt een weg vanaf het midden af ivm afvoer van regenwater van het wegdek. Als je in een doldrieste bocht op een weghelft uitkomt met negatieve verkanting gaat je velomobiel ZEKER proberen te kantelen, ook al was de bochttechniek foutloos. <br /><br />Dat heeft mij een keer met een Strada bijna doen omslaan. Alleen secondenlang op 2 wielen rechtuitsturend met een ongecontroleerde koers en een grasstrook en een noodstop aldaar weerhield de Strada forse schade op te lopen. Er waren geschrokken automobisten gestopt dus het was kennelijk niet alleen een spektakel om te voelen maar ook om te aanschouwen. Dat doet zo'n Strada toch niet zomaar, maar ze tolereren zeker meer dan een Quest. <br /><br />In de Quest niet meer zulke dingen meegemaakt. Ik vermoed dat omdat ze eerder gaan rollen ze ook eerder waarschuwen dan een Strada. Maar ja...bovenbeschreven situaties maken je ook weer ietsje wijzer :-)))Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4395876508061306293.post-62516002799716583242015-06-27T23:25:15.938+02:002015-06-27T23:25:15.938+02:00Bij velomobiel.nl weten ze precies hoe, wat en waa...Bij velomobiel.nl weten ze precies hoe, wat en waar er gedaan moet worden. Vind ik altijd wel een geruststellende gedachte.<br /><br />Ik ben een fietser, geen knutselaar.<br /><br />Een auto krijgt wel van iedereen een beurt in een garage, maar bij een fiets vinden veel mensen het raar als je ermee naar een echte fietsenmaker gaat.Wimhttps://www.blogger.com/profile/13424795296023805204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4395876508061306293.post-571782821132595122015-06-27T22:54:17.236+02:002015-06-27T22:54:17.236+02:00Dat van die twee wielen herken ik wel. Afgelopen w...Dat van die twee wielen herken ik wel. Afgelopen week nog met vrij lage snelheid een haakse bocht in het fietspad genomen: op twee wielen de berm in recht op een boom af. Flink remmen bracht me net voor de boom op drie wielen tot stilstand.<br />Vandaag heb ik de standaard veren vervangen door korte stijve veren. Het is een compleet andere fiets geworden. In een kort proefritje met wat snelle bochten nog geen enkele keer de grens gevonden. Qua comfort lever je een ietsie pietsie in, qua bochtenstabiliteit krijg je er heel erg veel voor terug! Zeker voor wat zwaardere rijders aan te raden (ik ben ca 90 kg). Het is overigens wel een k* klus om zelf te doen, maar met email support van velomobiel.nl, veel geduld, vieze handen en wat inventiviteit lukt het.Reinier | Intellifietshttps://www.blogger.com/profile/10181371170490080588noreply@blogger.com